Stotinjak inženjera i menadžera održavanja na Savjetovanju MeditMaint 2019 u Cavtatu Ispis
Autor Krešimir Brandt   
Srijeda, 05 Lipanj 2019 12:27

 

U Hotelu Croatia u Cavtatu je od 22. do 24 svibnja održano Savjetovanje Medit Maint u organizaciji Hrvatskog društva održavatelja. Savjetovanju je nazočilo stotinjak inženjera, menadžera, izlagača, profesora i znanstvenika iz sedam europskih zemalja.

Teme su bila vrlo aktualne: zašto trebate CMMS, digitalizacija, automatizacije i Industrija 4.0, povećanje pouzdanosti i raspoloživosti, praćenje stanja i učinkovitost održavanja, tehnologije održavanja itd. U stankama između izlaganja bile su zanimljive i panel sekcije mladih budućih znanstvenika, hrvatskih doktoranada.

Savjetovanje je počelo u utorak 22. svibnja u 13 sati otvaranjem izložbe. Uslijedilo je piće dobrodošlice uz koje je predsjednik HDO-a dipl. ing. Drago Frković pozdravio sve nazočne, podsjetio na dugogodišnji veliki trud koji svi stručnjaci i menadžeri okupljeni oko društva ulažu radi boljitka profesije i hrvatske industrije u cjelini. Jedno od mjesta, već više od četvrt stoljeća, na kojemu održavatelji razmjenjuju iskustva je godišnje Savjetovanje koje se nakon Vodica preselilo u Dubrovnik i Cavtat.

Savjetovanje je bilo posebno svečano za dvojicu hrvatskih inženjera, Marka Rukavinu iz HIPP Croatije i Dražena Mlinca iz Zvijezde, koji su svečano promovirani u certificirane Europske stručnjake upravljanja održavanjem.

Sudeći po popunjenosti dvorane, ove su godine na Savjetovanju najviše pažnje privukli radionica EFNMS-a Upravljanje fizičkom imovinom u uvjetima brzih promjena poslovnog okruženja te teme o gradnji i budućem održavanju Pelješkog mosta te o stanju cestovne infrastrukture s naglaskom na mostove. Izlaganje o Pelješkom mostu iznio je dipl. ing. Marjan Pipenbaher, glavni projektant toga za Hrvatsku kapitalnog objekta, a o mostovima i održavanju govorio je državni tajnik u Ministarstvu graditeljstva i prostornog uređenja mr. sc Željko Uhlir. Radionicu su vodili finski stručnjak dr. Kari Komonen i slovenski inženjer strojarstva, Janez Tomažin.

Jedinstvena radionica za konkretiziranje i vizualizaciju znanja, standarda i praktičnih studija upravljanja imovinom napravljena je u skladu s EFNMS-ovim BoK-om (Book of Knowledge – katalog znanja). Zamišljena je tako da ukazuje na pogodnosti i prednosti u upravljanju fizičkom imovinom kroz cijeli životni ciklus, u sklopu čega je važan čimbenik održavanje. Teme radionice bile su održavanje unutar upravljanja imovinom; odnosi između održavanja i drugih procesa; opis procesa održavanja – uloge i odgovornosti; upravljanje životnim ciklusom; produženje životnog ciklusa; održavanje i investicijske odluke; strategije obnove i ponovnog ulaganja; odnosi s organizacijama za reviziju i sigurnost; nesigurnost u upravljanju održavanjem; održavanje i održivost; održavanje i Industrija 4.0.

Drugoga dana Savjetovanja mr. sc. Željko Uhlir je održao predavanje o stanju u hrvatskoj cestovnoj infrastrukturi s naglaskom na stanje mostova i vijadukata.

Kako je objasnio, cestovna infrastruktura dijeli se na onu pod upravom države te lokalne samouprave. Nakon prošlogodišnje tragedije u Genovi, gdje su pri rušenju mosta Morandi poginule 43 osobe, Ministarstvo graditeljstva je odlučilo napraviti procjenu stanja mostova u Hrvatskoj. S autoputovima i cestama pod upravom države, nema većih problema. Svake četiri godine radi se novi program upravljanja cestama, što podrazumijeva redovito održavanje. Na žalost, konstrukcije pod upravom lokalnih samouprava izvan su kontrole. Na razini regulative sve je savršeno uređeno, no lokalna samouprava najteže odvaja kunu za skupe a „nevidljive radove“, održavanje infrastrukture. U ljeto 2018. MGIPU je od 35 gradova zatražilo planove održavanja mostova. Dva grada – Rijeka i Vinkovci – imali su kakav takav plan održavanja. Ostali gradovi – ništa.

Mnogi će se složiti kako je središnji dio drugoga dana Savjetovanje bilo predavanje dipl. ing Marjana Pipenbahera, svjetski poznatoga arhitekta iz Slovenije koji kao glavni projektant potpisuje projekt Pelješkog mosta. Ukupna dužina mosta iznosit će 2404 metara i bit će to drugi najduži ovješeni most u Europi. Monitoring i održavanje tehnologije su 21. stoljeća. Most će biti opremljen s više aerometara, 3D ultrazvukom, s dva seizmografa, šest GPS stanica, sustavom za nadzor prometa, protupožarnim sustavom, vizualnim nadzorom, geometrijskim nadzorom, akcelerometrima… Na kraju sve te aparature nalazi će se centar upravljanja u kojemu će se analizirati prikupljeni podaci, obavljati vizualni nadzor i procjenjivati potrebe za održavanjem i poduzimanjem korektivnih i interventnih mjera.

Savjetovanje je imalo i svoj terenski dio. Prvoga dana sudionici su razgledali mlinove i stupu za stupanje sukna na rječici Ljutoj. Zanimljivost je to s aspekta tradicije, ali i s aspekta održavanja jer ovakvi objekti mogu trajati neograničeno. I danas postoje tehnički sustavi koji se uz ispravno održavanje mogu trajati vječno. Posljednjeg dana Savjetovanja održana je panel diskusija te predavanje prof. Maje Nodari o održavanju srednjovjekovnih dubrovačkih zidina. Sudionici Savjetovanja uz stručno su vodstvo prof. Nodari obišli zidne te saznali mnoge povijesne i kulturološke zanimljivosti. Savjetovanje je privedeno kraju u palači Sponza gdje je uz prigodni domjenak sudionike Savjetovanja pozdravila zamjenica gradonačelnika Dubrovnika Orlanda Tokić. Reportaže sa Savjetovanja možete čitati u novome broju časopisa HDO-a Održavanje i eksploatacija koji izlazi tijekom lipnja.